X
تبلیغات
انجمن فرهنگیان شهرستان خوی - ثبت نام آزمون اعزام فرهنگیان به مدارس خارج از کشور

انجمن فرهنگیان شهرستان خوی

به کانون علم و ادب و اندیشه خوش آمدید.

ثبت نام آزمون اعزام فرهنگیان به مدارس خارج از کشور

مقدمه :
رهنمود های صریح و دور اندیشانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله‌العالی) در باب مدارس ایرانی خارج از کشور و تاکید معظم له بر ضرورت توسعه کمی و کیفی آنها و نیز توجه ویژه ریاست محترم جمهوری به این حوزه از وزارت آموزش و پرورش بیانگر اهمیت و جایگاه راهبردی این مدارس در ایجاد و استحکام پیوند هموطنان مقیم خارج از کشور با میهن عزیز و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و حفظ و تعمیق هویت ایرانی ، اسلامی فرزندان این مرز و بوم در اقصی نقاط جهان می‌باشد. در همین راستا نقش و رسالت فرهنگیان اعزامی به عنوان (( سفیران دانایی و فرهنگ )) در تحقق اهداف نظام در این بخش بسیار تعیین کننده ، اثر گذار و بی بدیل است و تنها معلمان آگاه، مومن، انقلابی ، توانمند و دلسوز از عهده انجام شایسته آن بر خواهند آمد .
شرایط و مقتضیات کاملاً متفاوت کار و


زندگی در غربت ایجاب می‌نماید که فرآیند انتخاب و اعزام نیرو به مدارس خارج از کشور با نگاهی دقیقتر و حساسیتی بیشتر مورد عنایت مسئولین ذیربط قرار گرفته و با تلقی آن به عنوان دغدغه‌ای انقلابی و ملی به نحو مطلوب انجام گیرد .
از سوی دیگر همکاران داوطلب اعزام به مدارس خارج از کشور باید نسبت به تصمیم و انتخاب خود کاملاً آگاه و متعهد بوده ،آمادگی لازم فکری، روحی و تخصصی را برای پذیرش این رسالت سنگین کسب نمایند تا ضمن انجام وظایف سازمانی این ماموریت ، الگو و پیام رسان شایسته ای برای فرهنگ و تمدن ایران سربلند و ارزشهای مقدس و حیات بخش اسلام عزیز باشند . و در این خصوص توجه و تأمل داوطلبان عزیز را پیش از هر چیز به اصول زیر به عنوان((منشور سفیران دانایی و فرهنگ )) جلب می‌نماید :

1- پای بندی به اصول و ارزشهای انقلاب اسلامی و حفظ و گسترش آنها.
2- مهرورزی و ایجاد آرامش خاطر در دانش‌آموزان، اولیاء و همکاران .
3- تلقی ماموریت خارج ازکشور به عنوان امانت ملی و رسالت فرهنگی .
4- آمادگی انجام ماموریت محوله به نحو شایسته، کامل و اثربخش.
5- حفظ شؤون اسلامی و منزلت فرهنگی خود و خانواده بطور کامل و به احسن وجه .
6- اهتمام جدی در ارتقای بیش از پیش و کیفی آموزش و پرورش دانش آموزان .
7- رعایت ضوابط، مقررات مربوط و اجرای برنامه‌ها و سیاست های وزارت متبوع .
8- کسب تجربه های علمی و عملی مفید و انتقال آن به حوزه های کاری در داخل کشور.
تذکر :
احکام ماموریت نیروهای اعزامی یکساله بوده و با توجه به التزام عملی به این «منشور» و نیز عملکرد آنان ، قابل تمدید خواهد بود .

* نیروهای مورد نیاز مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور

- آموزگار دوره ابتدایی
- دبیر دوره راهنمایی تحصیلی
- دبیر دوره متوسطه و پیش دانشگاهی
- مربی امور تربیتی
- متصدی امور دفتری
- مدیر آموزشگاه
- معاون آموزشگاه
- مشاور تحصیلی و تربیتی
- کارشناس آموزش، امتحانات و امور پرورشی
- کارشناس امور اداری و مالی (عامل ذیحساب)

الف) شرایط عمومی
1- استخدام رسمی در وزارت آموزش و پرورش.
2- داشتن حداقل 14 و حداکثر 26 سال سابقه خدمت تا پایان شهریور 1389 (بر اساس آخرین حکم کارگزینی)
3- داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی (لیسانس) برای داوطلبان کلیه رشته‌ها و مشاغل در زمان ثبت نام مندرج در حکم کارگزینی .
تبصره: ثبت نام متصدیان امور دفتری، با مدرک تحصیلی حداقل فوق دیپلم بلامانع است.
4- برخورداری از سلامت کامل جسمی و روانی در زمان اعزام با تایید پزشک معتمد وزارت آموزش و پرورش.
تبصره: ثبت نام جانبازان عزیزی که نقص عضو آنان مانع از انجام وظایف سازمانی و محوله نمی‌باشد، بلامانع است.
5- تأهل
تذکر: خواهران فرهنگی که همسرشان جزو شاغلین رسمی وزارت آموزش و پرورش نیستند، نمی‌توانند در آزمون شرکت نمایند.
6- داوطلبان نباید بیش از 3 فرزند کمتر از 18 سال تا تاریخ 31/6/89 داشته باشند .
تذکر: زوج فرهنگی در زمان اعزام و در طول مدت ماموریت فرزند زیر 3 سال نداشته باشند در غیر این صورت زوجه باید از مرخصی بدون حقوق استفاده نماید.
7- نداشتن سابقه ماموریت ثابت بیش از شش ماه در خارج از کشور
8- تسلط کامل به روخوانی و روان خوانی قرآن کریم
9- توانایی انجام کار با رایانه در حد استفاده از شبکه جهانی (اینترنت) و پست الکترونیک
10- آشنایی لازم با یک زبان خارجی (عربی، انگلیسی، فرانسه یا آلمانی ) در حد خواندن، درک مطلب و مکالمات روزمره.

* تذکرات ویژه «زوجهای فرهنگی» برای شرکت در آزمون

1- چنانچه زوج واجد شرایط بوده ولی زوجه شرایط نداشته باشد، در این حالت فقط زوج در آزمون شرکت می‌کند و در صورت پذیرش نهایی و اعزام، زوجه با استفاده از مرخصی بدون حقوق وی را همراهی می‌کند و چنانچه به رشته و همکاری زوجه نیاز باشد، به عنوان نیروی تبعی (با دریافت حقوق و مزایای کامل ریالی واریز در ایران ) بکار گرفته خواهد شد و ادارات مبداء نسبت به صدور حکم اشتغال در خارج از کشور اقدام خواهند نمود . بدیهی است نیروهای تبعی به عنوان مامور اعزامی تلقی نمی گردند.
2- زوجه واجد شرایط بوده ولی زوج شرایط لازم را نداشته باشد. در این صورت چنانچه رشته زوج از رشته‌های مورد نیاز (مندرج در جدول رشته های آزمون) باشد، فقط زوجه می‌تواند در آزمون شرکت نماید و در صورت پذیرش نهایی و اعزام ، اگر به رشته و همکاری زوج نیاز باشد، بصورت نیروی تبعی (با دریافت حقوق و مزایای کامل ریالی واریز در ایران ) بکار گرفته خواهد شد و ادارات مبداء نسبت به صدور حکم اشتغال در خارج از کشور اقدام خواهند نمود . بدیهی است نیروهای تبعی به عنوان مامور اعزامی تلقی نمی گردند.
اختصاصی

1- مشاغل سرپرستی‌ها

1/1- کارشناس آموزش، امتحانات و امور پرورشی: اشتغال در پستهای کارشناس، کارشناس مسئول، رئیس گروه و بالاتر، منحصراً مربوط به حوزه‌های آموزشی در سطح منطقه، استان وحوزه ستادی با حداقل 10 سال سابقه اشتغال در پستهای مذکور که 3 سال آن از 1385 به بعد باشد .
2/1- کارشناس اموراداری و مالی (عامل ذیحساب): اشتغال در پستهای کارشناس، کارشناس مسئول، رئیس گروه و بالاتر منحصراً مربوط به حوزه فعالیت‌های مالی در سطح منطقه، استان و حوزه ستادی با حداقل 10 سال سابقه اشتغال در پستهای مذکور که 3 سال آن از 1385 به بعد باشد
2- مشاغل مدارس
1/2- مدیر واحد آموزشی: داشتن حداقل 7 سال سابقه مدیریت در واحدهای آموزشی (ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، پیش دانشگاهی یا مراکز تربیت معلم) تا تاریخ 31/6/89، که 2 سال آن از 1/7/85 به بعد باشد.
تبصره: افرادی که استخدام اولیه آنها در مشاغل معلمان بوده است (مشمولین بخشنامه سابق 230/1د مورخ 6/12/58 ) شاغل در سطوح زیر به شرط داشتن حداقل 4 سال سابقه مدیریت واحد آموزشی می‌توانند در «رشته مدیریت» شرکت کنند:
الف- کلیه شاغلین در حوزه ستادی از سطح کارشناس و بالاتر.
ب- روسا، معاونان، مدیران، روسای گروه و اداره و کارشناسان مسئول و کارشناسان ادارات کل استان
ج- روسا، معاونان، مسئولان دوره‌های تحصیلی، کارشناس امور آموزشی مناطق و نواحی (مدیریت‌ها).
2/2- معاون واحد آموزشی: داشتن حداقل 5 سال سابقه مدیریت یا معاونت واحدهای آموزشی (ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، پیش دانشگاهی یا مراکز تربیت معلم) تا تاریخ 31/6/89 که حداقل 2 سال آن از تاریخ 1/7/1385 به بعد باشد.
تبصره: افرادی که استخدام اولیه آنها در مشاغل معلمان بوده است (مشمولین بخشنامه سابق 230/1د مورخ 6/12/58 ) شاغل در سطوح زیرمی‌توانند در رشته «معاونت واحدهای آموزشی» شرکت کنند:
الف- کلیه شاغلین در حوزه ستادی از سطح کارشناس و بالاتر.
ب- روسا، معاونان، مدیران، روسای گروه و اداره و کارشناسان مسئول و کارشناسان ادارات کل استان.
ج- روسا، معاونان، مسئولان دوره های تحصیلی، کارشناس امور آموزشی مناطق و نواحی (مدیریت‌ها).


تذکر: راهنمایان آموزشی و معلمان راهنما در صورت داشتن سایر شرایط می‌توانند در رشته تخصصی تدریس خود داوطلب شوند.
3/2- آموزگار، دبیر: داشتن حداقل 7 سال سابقه تدریس موظف و تمام وقت در رشته مورد تقاضا تا تاریخ31/6/89 که 3 سال آن بصورت متوالی یا متناوب از 1/7/85 به بعد ‌باشد.
تذکرات:
1- آموزگاران دوره ابتدایی باید توانایی و تسلط کافی برای تدریس در کلاسهای چند پایه را داشته و دوره های آشنایی با کتب جدید‌التالیف (بخوانیم و بنویسیم، هدیه‌های آسمانی، آموزش قرآن و...) را گذرانده باشند. ارائه گواهی‌های مربوط، در مرحله سنجش و ارزیابی حضوری الزامی است.
2- مدیر آموزگاران با داشتن شرایط عمومی می توانند در رشته «آموزگاری» شرکت نمایند.
3- دبیران باید علاوه بر رشته تخصصی خود، توانایی تدریس دروس مرتبط و نیمه مرتبط را داشته و دوره های آشنایی با کتب جدید التالیف رشته تخصصی را گذرانده باشند. (ارائه گواهی دوره ها در مرحله سنجش و ارزیابی حضوری الزامی است)
4- مدرسان مراکز تربیت معلم و آموزشکده های فنی در صورت داشتن سایر شرایط می‌توانند در آزمون رشته تخصصی تدریس خود که مورد نیاز مدارس خارج از کشور باشد (جدول رشته‌های آزمون)، شرکت نمایند.
یاد آور می شود در صورت قبولی نهایی این افراد از هیات علمی خارج و به سمت دبیری مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مامور می گردند .
5- آن دسته از همکارانی که در هنرستانهای فنی، حرفه‌ای و کاردانش با سمت دبیر یا هنر آموز به تدریس اشتغال دارند، در صورت دارا بودن شرایط می‌توانند در رشته تخصصی خود که مورد نیاز مدارس خارج از کشور باشد (جدول رشته های آزمون)، داوطلب شرکت در آزمون شوند.
4/2- مشاور تحصیلی و تربیتی: داشتن حداقل 7 سال سابقه کار در رشته مشاوره تحصیلی تا تاریخ 31/6/89، که 3 سال آن بصورت متوالی یا متناوب از 1/7/1385 به بعد باشد.
5/2- مربی امور تربیتی: داشتن حداقل 7 سال سابقه کار در رشته امور تربیتی مدارس تا تاریخ 31/6/89 که حداقل 3 سال آن بصورت متوالی یا متناوب از تاریخ 1/7/1385 به بعد باشد.

تذکرات:
1- آن دسته از نیروهای آموزشی که رشته تدریس و مدرک تحصیلی آنان متفاوت است، چنانچه دارای 7 سال سابقه تدریس موظف و تمام وقت منتهی به تاریخ 31/6/89 باشند، می‌توانند در رشته تدریس خود شرکت نمایند.
2- دبیرانی که یک ماده درسی را همزمان در دوره‌های راهنمایی و متوسطه تدریس می‌کنند و یا در 5 سال گذشته بین دوره‌های یاد شده جا به جا شده‌اند، بر اساس دوره تحصیلی مندرج در آخرین حکم کارگزینی خود مجاز به شرکت در آزمون آن دوره خواهند بود.
3- آن دسته از آموزگاران، دبیران، مربیان تربیتی و مشاوران تحصیلی که بر اساس بخشنامه سابق اد/230 مورخ 6/12/58 در ادارات ستادی یا اجرایی اشتغال دارند، به شرط داشتن حداقل 2 سال سابقه تدریس، کار تربیتی یا مشاوره تحصیلی موظف در مدارس، می‌توانند در آزمون رشته تخصصی خود شرکت نمایند.
6/2- دفتر دار:
داشتن حداقل 7 سال سابقه کار در امور دفتر داری ( متصدی دفتری ، پایگاه اطلاعات دانش آموزی و کارشناس آموزش و سنجش دوره های مختلف تحصیلی ) که 2 سال آن منتهی به شهریور 1389 باشد.

مدارک لازم و مراحل ثبت نام اینترنتی :
الف : ثبت نام در آزمون :
1- فرم تکمیل شده « درخواست شرکت در آزمون » (فرم شماره 1) از طریق اینترنت به آدرس :
http://aee.medu.ir
2- فایل عکس اسکن شده جدید تمام رخ رنگی با زمینه سفید با فرمت Jpg حداکثر 400*300 پیکسل ( حجم عکس ذخیره از 70 کیلو بایت بیشتر نباشد )
2- واریز مبلغ 120000 ریال به حساب شماره ( متعاقباً از طریق سایت www.edosa-ir.com اعلام می گردد ) ثبت شماره فیش در فرم ثبت نام اینترنتی .
تذکر 1 : اصل فیش مبلغ واریزی در روز آزمون کتبی از داوطلبان اخذ خواهد شد .
تذکر 2: فیش واریزی در موعد ثبت نام اینترنتی ( 14/1/89 لغایت 17/1/89 ) باشد .
تذکر 3: زوجهای فرهنگی داوطلب شرکت در آزمون لازم است کلیه مراحل ثبت نام را مستقلاً انجام داده و هزینه مربوطه را بطور جداگانه پرداخت نمایند.
تذکر 4: وجه ثبت نام و مدارک دریافتی مسترد نخواهد شد.
ب: مدارک مورد نیاز در مراحل دوم : ( سنجش و ارزیابی حضوری )
1- فرم شماره 2 ( تعهد نامه )
2- فرم شماره 3 ( تائیدیه )
3- سایر مدارک مورد نیاز ( آخرین حکم کارگزینی ، فرم 502 ، عکس ، تصویر تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی )
تذکرات :
1- زوجهای فرهنگی هر یک جداگانه فرم ثبت نام را تکمیل و ارسال می‌نمایند .
2- فقط مدارکی که هنگام ثبت نام و در زمان مقرر ارائه می‌شود، مورد استناد و ملاک عمل خواهدبود .
3-کلیه مدارک مورد نیاز مربوط به امتیازات، تاییدیه پزشکی و ... پس از اعلام نتیجه آزمون کتبی ، از پذیرفته شدگان دریافت خواهد شد .

DP یادآوری های مهم:
1- مسئولیت رعایت دقیق مفاد شیوه نامه و حسن اجرای آن در استان برعهده مدیر کل و در حوزه ستادی نظارت بر اجرای شیوه نامه برعهده مدیرکل اموراداری و تشکیلات می باشد.
2- چنانچه در هریک از مراحل ثبت نام، انتخاب واعزام مشخص شود که شرکت کننده ای فاقد هر یک از شرایط مندرج در شیوه نامه بوده است، نام وی از فهرست داوطلبان حذف می شود و مسئولیت و تبعات آن به عهده شخص داوطلب خواهد بود.

مراحل انتخاب و پذیرش نهایی داوطلبان

1- کسب رتبه لازم در آزمون کتبی (به تفکیک رشته و براساس فهرست فضلی و 3 برابر نیاز برای شرکت در مرحله سنجش و ارزیابی حضوری).
2- توانایی کامل بر رو خوانی و روان خوانی قرآن .
3- کسب امتیاز لازم در مرحله «سنجش و ارزیابی حضوری» که شامل موارد زیر می باشد:
الف- دانش تخصصی و مهارت های شغلی و حرفه ای متناسب با رشته آزمون و توانایی کار با رایانه .
ب- ویژگیهای فردی و شخصیتی متناسب با ماموریت خارج از کشور.
ج- آشنایی لازم با یک زبان خارجی (عربی، انگلیسی، فرانسه یا آلمانی).
4- ارائه گواهی سلامت کامل جسمانی و روانی از پزشک معتمد وزارت آموز ش و پرورش.
5- احراز شرایط عمومی و اختصاصی برابر مفاد شیوه نامه.
تذکرات مهم:
1- نمره کل داوطلبان که تعیین کننده رتبه و ملاک پذیرش نهایی آنان می باشد بر اساس جدول زیر محاسبه می گردد:
آزمون کتبی سنجش و ارزیابی حضوری امتیاز ایثارگری مجموع نمره و امتیاز کل
تخصصی ویژگیهای شخصیتی زبان خارجی
35% 15% 20% 10% 20% 100%


2- اعزام پذیرفته شدگان نهایی منوط به تائید کتبی هئیت مرکزی گزینش و اداره کل حراست خواهد بود.


امتیاز ویژه:
ایثار گران:
آزادگان،جانبازان، رزمندگان (به شرط حضور داوطلبانه در جبهه) و بستگان درجه اول شهدا(پدر، مادر، همسر و فرزند) در صورت موفقیت در آزمون کتبی از امتیاز مربوطه برخوردار خواهند شد .
تبصره : یاد آور می شود اختصاص امتیاز ایثارگری صرفاً یکی از بندهای فوق را شامل می شود .
نحوه اعزام
- پذیرفته شدگان نهایی از سال تحصیلی 90-89 به بعد ، از سوی مرکز اموربین الملل و مدارس خارج ازکشور سازماندهی و اعزام خواهند شد .
- تعیین محل ماموریت پذیرفته شدگان نهایی، زمان اعزام و مدت ماموریت آنان با توجه به نیاز مدارس، سیاست ها و مصالح کلی وزارت آموزش و پرورش و نیز ضوابط سازماندهی به عهده مرکز اموربین الملل و مدارس خارج ازکشور خواهد بود .
- احکام ماموریت نیروها براساس رشته قبولی و به استناد مصوبه شماره 29920/ت 461 هـ مورخ 9/10/71 هیات محترم وزیران و اصلاحیه های بعدی برای یک سال تحصیلی صادر خواهد شد وتمدید آن ، منوط به نیاز و رضایت ازنحوه انجام وظیفه و عملکرد افراد خواهد بود .
تذکرات مهم :
1 - شرکت در دوره های « آموزشی » و « توجیهی » پیش از اعزام که از سوی مرکز اموربین الملل و مدارس خارج ازکشور اعلام و برگزار می گردد ، الزامی است .
2 - پذیرفته شدگان نهایی باید گذرنامه و گواهینامه معتبر رانندگی و نیز اصل مدرک تحصیلی خود را دراختیار داشته باشند .
3 - تعیین شیوه وضوابط آزمون کتبی ، سنجش و ارزیابی حضوری ، امتیازات ، حدنصابهاو بـــررسی و تصمیم گیری درخصوص مواردپیش بینی نشده به عهده مرکز اموربین الملل و مدارس خارج ازکشور می باشد .
4- ثبت نام و شرکت در آزمون کتبی و سنجش و ارزیابی حضوری ، هیچ گونه حقی برای شرکت کنندگان ایجاد نمی کند و پذیرش نهایی و اعزام ،مستلزم وجود نیاز ، اخذ روادیــــد کشورها ، انجام مراحل قانونی و اعلام قطعی از سوی مرکز اموربین الملل و مدارس خارج ازکشور خواهد بود .
5- در صورت پذیرش نهایی زوج فرهنگی ، زوج آن به عنوان قبولی اصلی تلقی و زوجه آن به عنوان نیروی به تبعیت از همسر با دریافت حقوق و مزایای ریالی واریز در ایران در مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور اشتغال بکار خواهند داشت .


مراحل و تقویم اجرایی
ردیف شرح فعالیت تاریخ اجرا
1 ارسال شیوه نامه به ادارات کل و دفاترستادی و ادارات کل استانها و اطلاع رسانی در موعد مقرر و به نحو مقتضی 17/12/88
2 ابلاغ به ادارات و واحدهای تابعه جهت اطلاع همکاران 19/12/88
3 دریافت و تکمیل فرم توسط متقاضیان و ثبت نام از طریق اینترنت به نشانی http://Aee.medu.ir 14/1/89 لغایت 17/1/89
4 مراجعه به سایت و مشاهده و کنترل اطلاعات ثبت نامی 18/1/89 لغایت 19/1/89
پرینت کارت شرکت در آزمون با مراجعه به سایت اینترنتی در موعد مقرر http://Aee.medu.ir 4/3/89 لغایت 6/3/89
5 انجام آزمون کتبی سراسری ( عمومی و اختصاصی ) در روز جمعه و در مراکز استانها 7/3/89
5 اعلام اسامی پذیرفته شدگان آزمون کتبی به میزان 3 برابر تعداد نیروی مورد نیاز در هر رشته شغلی بر روی سایت http://www.edosa-ir.com 23/3/89
6 اعلام تاریخ و نحوه انجام مرحله سنجش و ارزیابی حضوری به اداره کل امور اداری و تشکیلات و ادارات کل استان و سایت http://www.edosa-ir.com 24/3/89
استقرار کارنامه آزمون کتبی بر روی سایت http://Aee.medu.ir
با استفاده از کد پرسنلی مرداد 1389
7 تکمیل فرم تعهد نامه ( شماره 2 ) از سوی داوطلب و تکمیل و تائید فرم تائید یه از سوی کارگزینی های محل خدمت ( شماره 3 ) و ارائه آنها به همراه سایر مدارک در مرحله سنجش و ارزیابی حضوری 25/3/89
8 برگزاری مرحله سنجش و ارزیابی حضوری

[ جمعه هفدهم اردیبهشت 1389 ] [ 12:34 ] [ میرحمید بختیاری ] [ ]